W jakiej temperaturze smażyć?

Na czym smażyć?

W jakiej temperaturze smażyć i na czym?

Wybór odpowiedniego oleju do smażenia może wydawać się bardzo trudny. Obecnie na rynku pojawia się ich coraz więcej i jesteśmy kuszeni ich niezwykłymi właściwościami. Zależy nam na tym, aby gotować zdrowo, więc próbujemy różnych rozwiązań i kupujemy wiele rodzajów oleju. Warto jednak pamiętać, że nie wszystkie z nich nadają się do smażenia. Wiele z nich można stosować wyłącznie na zimno - wtedy zachowują wszystkie najcenniejsze właściwości i służą naszemu zdrowiu. Temperatura smażenia, a w szczególności przyrządzania potraw na patelni jest niezwykle istotna ze względu na punkt dymienia. Sprawdź, co jest ważne podczas przygotowywania potraw na patelni i które oleje możesz bez obaw wykorzystywać w swojej kuchni.

Olej kokosowy do smażenia

W ostatnich latach olej kokosowy stał się niezwykle popularny, głównie za sprawą internetu i informacji na temat jego niezwykłych właściwości. Ten olej ma wysoką temperaturę dymienia i można go wykorzystać do smażenia. Warto jednak zwrócić uwagę na dwa rodzaje oleju kokosowego do smażenia: rafinowany i nierafinowany (tłoczony na zimno). Pierwszy z nich charakteryzuje się temperaturą dymienia na poziomie 200 stopni Celsjusza, a drugi - 180 stopni.

Olej kokosowy do smażenia

Masło klarowane i zwykłe do smażenia

Zastosowanie masła do potraw wpływa na ich smak i aromat. Najlepszym wyborem  będzie masło klarowane do smażenia - nie zawiera białek i jest odparowane z nadmiaru wody. W postaci płynnej ma żółtą barwę i bardziej intensywny, maślany aromat, a także odpowiednio wyższą temperaturę dymienia (200 stopni Celsjusza w porównaniu ze 120 stopniami dla klasycznego masła nieklarowanego). Jest tłuszczem polecanym i wykorzystywanym w gastronomii przez wielu szefów kuchni. Dodatkową zaletą smażenia na maśle klarowanym jest jego uniwersalność - można stosować je do mięs, ryb, warzyw, a także dań słodkich, takich jak placuszki i naleśniki.

Masło klarowane do smażenia

Olej rzepakowy i słonecznikowy

Te dwa oleje do smażenia to jedne z bardziej popularnych i często wykorzystywanych w kuchni. Te tłuszcze w wersji rafinowanej mają neutralny smak i jednakową temperaturę dymienia na poziomie 200 stopni Celsjusza. Zdecydowaną zaletą tych dwóch olejów jest dostępność i stosunkowo niska cena.

Czy można smażyć na oliwie z oliwek?

Uznawana za niezwykle zdrową, oliwa z oliwek może być stosowana do smażenia w rafinowanej postaci. Temperatura smażenia - dymienia wynosi 210 stopni Celsjusza, jednak oliwa nierafinowana, tłoczona na zimno będzie lepszym wyborem i można ją z powodzeniem zastosować do gotowych już potraw przygotowanych na patelni tytanowej lub w garnku do gotowania na parze - bez użycia tłuszczu.

Inne oleje

Mniej popularne oleje do smażenia to sojowy, winogronowy, ryżowy i palmowy. Wszystkie wymienione tłuszcze mają temperaturę dymienia na poziomie powyżej 200 stopni Celsjusza, jednak są znacznie rzadziej wykorzystywane - najczęściej do dań kuchni świata. Warto się zastanowić nad koniecznością używania oleju palmowego - obecnie to jeden z najgorszych tłuszczy. Jest tak głównie dlatego, że przyczynia się on do niszczenia lasów i ogromnego zanieczyszczenia środowiska. Niestety, olej palmowy występuje powszechnie w wielu produktach spożywczych i jest stosowany do smażenia potraw. Nie jest też korzystny dla naszego zdrowia (m.in. podnosi poziom "złego" cholesterolu").

Na czym smażyć potrawy na patelni? 

Podsumowując, najlepiej wybierać te tłuszcze, które mają wysoki punkt dymienia, takie jak: masło klarowane, olej rzepakowy, kokosowy i oliwa z oliwek do smażenia. Dobrej jakości patelnia tytanowa rozgrzewa się równomiernie i pozwala na osiągnięcie optymalnej temperatury przyrządzania posiłków. Dzięki swojej powłoce nic do niej nie przywiera, więc można korzystać z niewielkiej ilości tłuszczu lub całkowicie z niego zrezygnować. Jeśli zależy Ci na zdrowych posiłkach, pomyśl też o gotowaniu na parze - garnki tytanowe pozwolą Ci przygotowywać smaczne i wartościowe potrawy szybko, wygodnie i oszczędnie. Pamiętaj, że część witamin rozpuszcza się w tłuszczach, więc dobrym pomysłem będzie skropienie przygotowanego dania olejem tłoczonym na zimno - zyskasz zarówno walory smakowe, jak i te zdrowotne.

Polecane przepisy

Kategorie