Garnek do gotowania na parze

Jaki garnek do gotowania na parze?

Niewątpliwie, z punktu widzenia dietetyka, najbardziej zalecaną przeze mnie formą przyrządzania potraw jest gotowanie na parze. Nie jest to jedna z najpopularniejszych technik obróbki termicznej, zdecydowanie wypiera ją smażenie, pieczenie i gotowanie w wodzie. Dlaczego tak się dzieje? Często wydaje nam się, że potrawy gotowane na parze są bez smaku, a same parowary zajmują dużo miejsca, długo się je czyści i są drogie. Niestety, z częścią tych zarzutów muszę się zgodzić. Sama posiadam parowar i gotowanie w nim sprawia mi przyjemność, o ile potrawa, którą planuję przygotować, jest dobrze zamarynowana, przez co staje się smaczniejsza, oraz mam czas na sprzątanie po gotowaniu na parze, gdyż po pichceniu mam do wyczyszczenia aż 9 elementów. Zajmuje to czas oraz oczywiście miejsce w szafce, i chociaż smak gotowanej na parze marchewki nie ma sobie równych, to niestety sama również wybieram często smażenie bez tłuszczu czy gotowanie w wodzie, ze względu na ograniczony czas i możliwości. 

Nie mniej jednak, jeśli chcemy być zdrowi warto przyrządzać na parze swoje potrawy. W  tym celu trzeba zaopatrzyć się w odpowiednie urządzenie. Moje serce ostatnio skradł ten garnek do gotowania na parze, który stanowi alternatywę dla standardowych parowarów. 

Jakie są zalety gotowania na parze?

A teraz porozmawiajmy o zaletach gotowania na parze, gdyż ta forma przygotowywania potraw, z dietetycznego punktu widzenia, ma same korzyści i żadnej wady. 

Jaki garnek do gotowania na parze?

Po pierwsze. Gotować na parze można prawie wszystko. Zarówno mięsa, warzywa, owoce, jak i ziemniaki, kasze czy kluski, pierogi. By nadać potrawom gotowanym na parze odpowiedni smak i zapach warto podkręcić je ziołami. Świetnie sprawdzi się świeży tymianek, rozmaryn, majeranek. Potrawy można opruszyć delikatnie solą i pieprzem. W przypadku mięs i ryb warto wcześniej je zamarynować. W parowarze doskonale można przyrządzić gotowe mrożone mieszanki warzyw, wówczas można zaoszczędzić sporo czasu. Ze względu na to, że gotowanie w garnkach do gotowania na parze powoduje, iż produkt nie ma styczności z wodą, a jedynie z parą wodną, produkty zachowują swój naturalny aromat, jędrność, cenne substancje odżywcze a nawet kolor. 

Po drugie. Ugotowane w wodzie warzywa czy owoce zostawiają w niej większą część swoich cennych składników mineralnych czy witamin, przez co ostatecznie lądują w zlewie. Ponadto w wodzie łatwiej o rozgotowanie potrawy, wówczas nasz produkt zupełnie traci swoje walory odżywcze. Gotowanie na parze to poddanie nieco niższej temperaturze produktów spożywczych, przez co trudniej je rozgotować, a sama para nie pozbawia nas aż tylu mikroelementów produktu spożywczego. 

Po trzecie. Obieg pary w parowarze powoduje, że potrawy przygotowują się szybciej. Jeśli w parowarze ugotujemy zarówno kawałek mięsa, ryż i warzywa oszczędzamy nie tylko czas, ale i pieniądze. Za pomocą techniki kulinarnej gotowania na parze można przygotować cały obiad, jeśli nasz parowar ma minutnik, to nie musimy nawet pilnować naszej potrawy, a całe danie można przyrządzić w 20 minut. 

Gotowanie na parze: czas przygotowania potraw

8 - 15 minut potrzebują ryby

6 - 30 minut na warzywa, w zależności od rodzaju (ziemniaki i marchew będą gotowały się dłużej niż cukinia) oraz stopnia ugotowania produktu (brokuł ugotowany al dente będzie potrzebował mniej czasu w parowarze niż ten ugotowany do miękkości)

20 - 60 minut to czas jaki musimy poświęcić na ugotowanie mięsa, w zależności od wielkości kawałków (mniejsze kawałki piersi kurczaka ugotują się w 15 minut, natomiast cała pierś potrzebować będzie 40 minut na ugotowanie) 

20 - 30 minut gotuje się kasza lub ryż

Gotując na różnych poziomach, warto pamiętać, by na tych najniższych kłaść mięsa, kasze i ryż. Na wyższych poziomach układamy produkty, które gotują się najkrócej. Zwracajmy uwagę na to by nie rozgotowywać produktów, brokuł czy marchewka ugotowana al dente będzie dużo korzystniejsza, jeżeli chodzi o walory wartości odżywczych, aniżeli rozgotowany produkt, który może być już pozbawiony większości składników mineralnych i witamin. 

Zalety gotowania na parze w garnku

Po czwarte. Coś, co zadowoli zwłaszcza Panie i Panów będących na diecie. Posiłki ugotowane na parze są niskokaloryczne, nie są nasiąknięte tłuszczem, są pozbawione szkodliwych substancji powstających w wyniku spalania się tłuszczu. Zatem jedzenie potraw przyrządzonych na parze pozytywnie wpłynie na sylwetkę, samopoczucie, poprawi siły witalne. 

Dlaczego warto gotować na parze?

Przygotowywanie potraw w garnku do gotowania na parze ma same zalety. Oszczędność czasu, pieniędzy i składników mineralnych oraz witamin. A przy tym poprawa samopoczucia czy wyglądu, gdyż potrawy przyrządzone za pomocą tej metody są niskokaloryczne, lekkostrawne i zwyczajnie korzystniejsze dla naszego organizmu. Jeżeli odpowiednio przygotujemy produkty przed obróbką termiczną, zamarynujemy i doprawimy, wówczas może być to jedna ze smaczniejszych form przyrządzania potraw. 

Sprawdź także, jakie garnki najlepiej wybrać, nie tylko do gotowania na marze, ale także do przygotowywania potraw innego typu.

Polecane przepisy

Kategorie