Oliwa z oliwek to jeden z najsłynniejszych i najbardziej cenionych składników kuchni śródziemnomorskiej. Ze względu na swoje liczne właściwości prozdrowotne, stała się nieodłącznym elementem diet wielu osób na całym świecie. Oliwę z chęcią dodajemy do sałatek, past czy sosów, ciesząc się jej smakiem i walorami zdrowotnymi.

Jednak wciąż istnieją pewne wątpliwości dotyczące jej zastosowania w procesie smażenia. Bardzo często możemy spotkać się z przekonaniem, że oliwę powinno się stosować tylko na zimno. Czy można smażyć na oliwie? Czy może faktycznie lepiej wybrać inny tłuszcz do termicznej obróbki dań? Zapraszamy do lektury!

Czy smażenie na oliwie z oliwek jest zdrowe?

Często słyszymy, że niektóre produkty np. po gotowaniu czy dodaniu do wrzątku tracą swoje właściwości, jak chociażby miód. Takie same mity krążą wokół oliwy. Natomiast w przypadku smażenia na patelni, wszystko zależy od punktu dymienia i jakości danego tłuszczu. Podczas standardowego smażenia potraw, temperatura tłuszczu z reguły nie przekracza 160 stopni. Niektóre tłuszcze będą odpowiednie do takiego podgrzewania, a inne nie. Czy w takim razie na oliwie z oliwek można smażyć?

Punkt dymienia - co musisz o tym wiedzieć?

Pojawiło się takie pojęcie jak punkt dymienia. Jest to kluczowy wskaźnik, który pomaga określić, czy dany tłuszcz nadaje się do smażenia, czy też nie. Punkt dymienia to taka temperatura, w któ

rej podgrzewany tłuszcz, jak olej czy oliwa, zaczyna się dymić i rozkładać, wydzielając przy tym szkodliwe dla naszego zdrowia substancje.

Punkt dymienia dla każdego tłuszczu będzie inny w zależności od gatunku, rodzaju czy wieku. Niektóre tłuszcze będą spalały się już w dość niskich temperaturach, a z kolei inne będą wykazywały się większą odpornością na smażenie. Przykładowo, w niskiej temperaturze spalają się np. olej lniany czy olej z czarnuszki, dlatego bezwzględnie nie należy ich używać do smażenia.

Jaki jest punkt dymienia oliwy? Bardzo wysoki! Jeśli mówimy o wysokiej jakości oliwie extra virgin, będzie to 220-240 stopni. Tak jak wspomnieliśmy, podczas standardowego smażenia na patelni powstaje temperatura około 160 stopni, więc oliwę z oliwek spokojnie można używać do smażenia.

Typ oliwy ma znaczenie

Podobnie jak w przypadku innych produktów spożywczych, możemy spotkać się z oliwami o różnej jakości. Jeśli zależy ci na tym, aby smażyć na oliwie w sposób zdrowy, koniecznie wybieraj oliwę z oliwek extra virgin, która będzie najlepsza do smażenia. Taka oliwa jest tłoczona na zimno, bez różnych sztucznych polepszaczy i zostaje produkowana w 24h od zbioru owoców. Z wielu badań wynika, że to właśnie ten typ oliwy będzie najzdrowszy i najlepszy do smażenia.

Podsumowanie

W dzisiejszym artykule udało nam się obalić jeden z popularniejszych mitów kulinarnych! Oliwa z oliwek jest zdrowym i smacznym tłuszczem, który z powodzeniem może być wykorzystywany do różnorodnych celów kulinarnych, w tym również do smażenia. Wybierając odpowiednią oliwę z oliwek do smażenia, możemy cieszyć się zarówno smakiem, jak i korzyściami zdrowotnymi tego naturalnego tłuszczu roślinnego.

Jeśli chcesz smażyć jeszcze zdrowiej, sprawdź nasze patelnie do smażenia bez tłuszczu wysokiej jakości!