Zdrowe potrawy z patelni

Zdrowe potrawy z patelni

Utarło się stwierdzenie, że dania z patelni nie należą do najzdrowszych – tłuste i ciężkostrawne, a ze zdrowym żywieniem nie mające nic wspólnego. Czy tak jest i czy tak musi być? My spróbujemy obalić ten mit i pokazać, że z dobrej patelni na stół mogą trafić zdrowe potrawy. Kotlet schabowy, krokiety smażone w głębokim tłuszczu czy panierowane mięso podane z tłustym sosem, to przecież nie jedyne potrawy, które można przygotować na patelni. Patelnia i kilka fajnych pomysłów to może być recepta na fit potrawy.

Zredukuj i wybierz lepszy tłuszcz, odpuść zasmażkę

Nie wszystkie potrawy smażone potrzebują dodatkowego tłuszczu, a nawet jeśli decydujemy się na jego dodatek, możemy to zrobić mądrze i w zdecydowany sposób zmniejszyć jego ilość. Korzystając z patelni posiadającej nieprzywierającą powłokę (non-stic), tę ilość możemy ograniczyć do minimum lub nawet całkowicie z niego zrezygnować. Patelnie do smażenia bez tłuszczu to przyjaciele fit dań!

Jeśli zależy nam aby nasze dania były zdrowsze, powinniśmy również zwrócić uwagę na rodzaj wykorzystywanego w kuchni tłuszczu. Pamiętajmy, że nie tylko ilość, ale i jakość ma znaczenie. Masło wykorzystajmy tylko do przygotowania jajecznicy, smalec całkowicie odpuśćmy, a wybierzmy do smażenia olej rzepakowy oraz oliwę.

Mięso usmażone w dużej ilości tłuszczu, a potem przygotowana na nim zasmażka – czy tak musi wyglądać nasz obiad? Z ciężkiego, tuczącego sosu można zrezygnować lub zamienić go w coś nie tylko smacznego, ale zdrowego. Zamiast śmietany – jogurt, a do zagęszczenia – zmiksowane warzywa, soczewica lub masło orzechowe. Te popularne w egzotycznych kuchniach sposoby warto wykorzystać w naszej kuchni.

Fit potrawy i zdrowe dania

Zdrowe potrawy - ze zdrowych produktów

Sposób przygotowania to jedno, ale jednak najważniejszym będzie wybór odpowiednich produktów. Sięgajmy częściej po warzywa, które powinny towarzyszyć każdemu posiłkowi, do jadłospisu włączmy ryby i owoce morza, 

Pamiętajmy też, że patelnia nie służy tylko do smażenia. Potrawy duszone, są równie smaczną, ale zdecydowanie zdrowszą alternatywą. Jeśli dysponujemy patelnią z odpinaną rączką, świetnym sposobem na przygotowanie fit potrawy będzie… upieczenie jej.

Frittata – omlet idealny

Frittata to idealne danie zarówno na kolację, śniadanie czy obiad. To rodzaj omletu w stylu włoskim, który jest wzbogacony o różne składniki, których wybór należy do Ciebie lub do zawartości Twojej lodówki. Przygotowanie jest niezwykle proste – jaja, dodatki, chwila smażenia i potem zapiekanie w piekarniku. Świetnie smakuje na ciepłu zaraz po wyjęciu z piekarnika, ale równie dobrze sprawdzi się jako wsad do kanapki, albo zamiast niej – jako zimna przekąska do pracy.

Przepis na frittatę to jajka, odrobina mleka lub śmietany, dodatek mięsny lub rybny (szynka, chorizo, wędzony lub pieczony kurczak, łosoś lub pstrąg wędzony), dodatek warzywny (pieczarki, szparagi, cukinia, pomidorki koktajlowe, pomidory suszone, szpinak, papryka), dodatki smakowe (cebulka, czosnek, kapary, papryczka chili, szczypiorek), wkładka serowa (mozzarella, ser kozi, feta, cheddar) oraz przyprawy – świeże zioła, sól oraz świeżo mielony pieprz. Surowe dodatki musisz podsmażyć na niewielkiej ilości masła, jajka rozbełtać z mlekiem lub śmietaną, doprawić. Na patelnię wylewasz masę jajeczną, układasz pozostałe dodatki, chwilę smażysz bez mieszania. Potem patelnia ląduje w piekarniku rozgrzanym do 180 stopni C. Pieczesz 10-20 minut w zależności od wielkości frittaty.

Pęczotto, czyli polska wersja risotta

To danie, tak jak risotto, od początku do końca przygotowywane na patelni. Kasza pęczak, bulion i to co lubisz najbardziej. Z czym go przygotować? Tak jak w przypadku frittaty lista składników jest otwarta. Możesz zrobić pęczotto z mięsem, grzybami lub warzywami. Wersji smakowych można tworzyć dziesiątki. 

Najprostszym i zarazem jednym z najszybszych jest pęczotto z kurczakiem. Na rozgrzanym oleju lub maśle podsmażasz opłukany i osączony pęczak potem dodaj pokrojoną w kostkę pierś kurczaka oraz posiekaną cebulkę. Podlej bulionem i duś na wolnym ogniu. Uzupełniaj w miarę potrzeby bulion, a pod koniec dodaj zblanszowane zielone szparagi, jarmuż lub szpinak.

Naleśniki, placki i pancakes

Smażone placuszki ze słodkimi dodatkami - dla wielu śniadanie idealne. Tradycyjne, na jasnej mące pszennej możemy zastąpić mąką pełnoziarnistą, kokosową, owsianą czy gryczaną. Wybierając patelnie z nieprzywierającą powłoką możemy zrezygnować lub radykalnie ograniczyć ilość tłuszczu. Do podania zamiast słodzonych dżemów czy kremów czekoladowych wykorzystajmy świeże lub mrożone owoce, jogurt naturalny oraz bakalie. Patelnie naleśnikowe pozwolą Ci przygotować idealne placuszki i naleśniki.

Zdrowe potrawy - fit pancakes

Wprowadzając kilka prostych zmian, możesz znacząco ograniczyć kaloryczność przygotowywanych na patelni potraw oraz urozmaicić codzienny jadłospis o nowe, zdrowsze składniki i dania.

Polecane przepisy

Kategorie